Friday, December 5, 2008

Nota 9: Pertumbuhan Penduduk

1. Penduduk akan terus berkembang selagi ia diimbangi oleh pengeluaran bahan makanan.

2. Ahli kaji penduduk menjangka perkembangan penduduk akan menjadi perlahan selepas proses perkembangan ekonomi melalui pembangunan tidak lagi cekap kerana penduduk ramai.

3. Selepas tahap tersebut, pertambahan penduduk dengan sendirinya akan menjadi perlahan.

4. Disebalik pandangan para pengkaji penduduk ini, proses pertambahan penduduk dunia terus berlaku. Penduduk dunia meningkat daripada 500 juta orang pada 1650 kepada 1 000 juta orang pada 1850; meningkat lagi kepada 2 000 juta pada 1930 dan 3 000 juta pada 1960; jumlah tersebut mencapai 4 000 juta pada 1975 dan 6 000 juta pada 2000. Jika pertambahan 77 juta penduduk setahun kekal, penduduk dunia akan berjumlah 9 300 juta menjelang 2050.

5. Perubahan dalam saiz sebuah penduduk, sama ada bertambah atau berkurang adalah dikenali sebagai “pertumbuhan”.

6. Sejak tahun 1600, pertumbuhan manusia mungkin telah lima kali ganda bertambah dengan cepat, suatu yang tidak dijangka dibandingkan dengan tempoh masa sebelumnya.

7. Ada dua konsep asas yang perlu diketahui iaitu konsep pertambahan (perubahan) penduduk dan pertumbuhan penduduk. Pertambahan penduduk adalah perubahan relatif yang biasanya dinyatakan nilainya dalam peratus. Pertambahan penduduk adalah perbezaan jumlah penduduk tahun semasa dengan penduduk tahun-tahun sebelumnya sebelumnya didarab 100.

8. Manakala pertumbuhan pula dinyatakan dalam bentuk kadar yang nilainya juga dalam bentuk peratus. Persamaan yang digunakan untuk menentukan kadar pertumbuhan penduduk adalah:

r = 1/n Log e (Pn / Po) x 100
di mana r adalah kadar pertumbuhan,
n mewakili bilangan tahun,
Pn adalah penduduk tahun semasa,
Po adalah penduduk tahun asas.

atau;

r = [ t √Pn / Po – 1 ] x 100

iaitu
r adalah kadar purata pertambahan penduduk tahunan
Pn adalah penduduk tahun akhir/kemudian
Po adalah penduduk tahun awal
t mewakili bilangan tahun yang dikaji

9. Nilai kadar pertumbuhan penduduk ini lazimnya digunakan sebagai asas untuk mengukur taraf kemajuan sosial penduduk sesebuah negara.

10. Kadar pertumbuhan penduduk yang tinggi menunjukkan kadar kelahiran yang tinggi, aras kesuburan yang tinggi dan kadar hijrah masuk penduduk yang tinggi.

11. Kadar pertumbuhan yang tetap akan menyumbang kepada pertambahan penduduk yang ramai. Walaupun ia merupakan satu kadar yang kecil tetapi ia menunjukkan pertambahan tahunan yang besar jika ianya berterusan untuk satu jangka masa yang panjang

No comments: