Tuesday, December 9, 2008

Nota 14: Kesan pertumbuhan penduduk

2. Penduduk kurang

Konsep penduduk kurang
Suatu keadaan di mana bilangan penduduk yang ada terlalu kecil untuk mengusaha dan menggunakan sumber alam yang banyak, atau dalam keadaan di mana sumber alam masih boleh menampung jumlah penduduk yang ramai tanpa menjejaskan paras kesejahteraan penduduk yang ada.

Ciri-ciri demografi
1. Kadar kelahiran menurun dan rendah dan kadar kesuburan mula merosot.
2. Kadar kematian kekal rendah.
3. Nisbah tanggungan tinggi terutama golongan tua.
4. Jangkaan hayat penduduk tinggi.

Faktor-faktor
1. Bilangan penduduk sedikit kerana kadar kelahiran yang rendah atau kadar migrasi keluar yang tinggi.
2. Saiz negara yang besar. Negara yang besar cenderung mengalami keadaan kurang penduduk. Misalnya Kanada dan Australia.
3. Penerokaan sumber yang banyak menyebabkan ekonomi berkembang pesat sekali gus menyediakan banyak peluang pekerjaan. Penduduk yang ada tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan tenaga kerja yang banyak.

Kesan terhadap ciri-ciri demografi
1. Negara berdepan dengan masalah penggantian penduduk semulajadi.
2. Semakin ramai golongan berusia lingkungan umur 60 tahun ke atas.

Kesan terhadap status sosioekonomi.
Kesan positif
1. Sumber yang ada berupaya untuk menampung dan memenuhi keperluan penduduk. Tekanan terhadap sumber alam berkurangan, sumber tidak diancam kepupusan atau kehabisan.
2. Berupaya untuk memajukan ekonomi negara, iaitu meningkatkan pendapatan perkapita dan taraf hidup penduduk, kemiskinan berkurangan, persaingan dan pengangguran boleh diatasi
3. Berupaya untuk memperbaiki taraf sosial penduduk seperti peningkatan kualiti pendidikan, pembasmian buta huruf, meningkatkan kualiti kesihatan, mewujudkan rangkaian perhubungan dan pengangkutan, kemudahan-kemudahan asas dan sebagainya.

Kesan negatif
1. Kekurangan tenaga buruh untuk memajukan sumber-sumber ekonomi. Sesetengah sektor mengalami krisis tenaga sehingga terpaksa mengimport. Manakala sesetengah sumber alam pula terbiar membazir seperti sumber tanah dan sesetengahnya tertinggal sebagai stok sumber sahaja.
2. Saiz pasaran domestik terhad, ekoran daripada jumlah penduduk yang sedikit, dan keluasan pasaran yang kecil. Di samping itu, kuasa beli penduduk pula rendah maka pasaran barangan dan perkhidmatan sukar dikembangkan.
3. Kesukaran untuk mewujudkan pertahanan negara yang kukuh kerana saiz anggota tentera yang sedikit. Sesebuah negara mudah terancam.

No comments: