Friday, December 5, 2008

Nota 12: Faktor pertumbuhan penduduk perlahan.

1. Apabila kadar kelahiran menurun dan kadar kematian kekal rendah, maka pertumbuhan penduduk menjadi perlahan. Keadaan ini disebabkan oleh faktor:

2. Faktor sosial. Penyediaan infrastruktur sosial terutama sekolah telah membuka ruang pendidikan tanpa mengira batas jantina. Taraf pendidikan yang tinggi di kalangan wanita telah mengubah sikap mereka terhadap perkahwinan, keluarga dan anak. Di Asia, terdapat peralihan pendirian minda yang hebat terutama sekali dikalangan wanita muda. Wanita Jepun misalnya telah mula mengetepikan aspirasi lama untuk berkahwin secepat mungkin dan mirip ke arah tidak mengambil endah soal itu, malah, memiliki dan menjaga anak juga dianggap sebagai satu beban. Umur perkahwinan pertama bagi penduduk Jepun ialah 27 bagi wanita dan 30 bagi lelaki. Jelasnya, kecenderungan penduduk untuk mempunyai keluarga kecil, pasangan muda yang berkahwin lewat dan melambatkan keinginan untuk mempunyai anak telah menyebabkan kadar kelahiran menurun terutama di Eropah, Amerika Selatan dan Asia.

3. Faktor ekonomi. Pertumbuhan ekonomi yang pesat meningkatkan keperluan terhadap tenaga buruh. Keadaan ini memerlukan wanita dilibatkan secara langsung dalam ekonomi moden. Di Malaysia, penyertaan tenaga buruh wanita adalah 33.5 peratus dari keseluruhan tenaga kerja tahun 2000. Penyertaan tenaga buruh wanita dalam pekerjaan formal, disamping proses-proses pemodenan yang lain, telah menyederhanakan kadar kelahiran, terutama dikalangan penduduk bandar.

4. Faktor dasar kerajaan. Dasar-dasar kependudukan tentang amalan merancang keluarga yang semakin liberal telah menyebabkan kadar kelahiran menurun. Misalnya dasar kerajaan terlalu longgar berhubung pengguguran anak dan pemandulan, dan pencegahan kehamilan secara meluas telah merendahkan kadar kelahiran.

No comments: