Wednesday, December 24, 2008

Nota 34: Faktor-faktor penerokaan sumber

1. Manusia menerokai sumber atas pelbagai alasan. Antaranya adalah seperti berikut:

a). Nilai ekonomi yang dimiliki oleh sumber-sumber tersebut seperti harganya yang mahal, boleh dan menguntungkan apabila dieksport bagi menghasilkan pendapatan negara.

b). Faktor pasaran. Terdapatnya permintaan yang tinggi sama ada dari dalam atau luar negara. Sumber berkenaan boleh memenuhi keperluan pengguna iaitu penduduk, sektor industri, sektor perkhidmatan dan sebagainya.

c). Keupayaan sumber tenaga tersebut untuk membekalkan tenaga seperti sumber petroleum, gas asli, arang batu, tenaga hidro, tenaga solar dan lain-lain.

d). Sifat-sifat yang dimiliki oleh sumber berkenaan. Misalnya sumber tersebut banyak `berterusan’ tidak habis, mudah diperolehi, kosnya murah, bersih serta risiko terhadap alam sekitar yang minima.

e). Faktor modal. Adanya keupayaan modal untuk meneroka dan mengeksploitasi sumber berkenaan khususnya bagi sumber yang memerlukan modal yang besar.

f). Faktor teknologi dan kepakaran. Adanya keupayaan teknologi untuk meneroka dan mengambil sumber tersebut khususnya bagi sumber yang memerlukan teknologi tinggi dan kepakaran tenaga mahir.

g). Keupayaan sumber tersebut untuk memenuhi keperluan tenaga kerja atau tenaga buruh dalam negara berkenaan apabila diteroka – menyediakan pekerjaan yang banyak.

h). Keupayaan sumber tersebut untuk menggerakkan sektor-sektor ekonomi yang lain dalam negara berkenaan. Misalnya sumber perlombongan membantu memperkembangkan sektor industri dan perkhidmatan.

No comments: