Tuesday, December 9, 2008

Nota 15: Kesan pertumbuhan penduduk

Penduduk optima

Konsep Penduduk optima
Suatu keadaan yang seimbang antara jumlah penduduk dengan sumber-sumber pengeluaran yang ada berbanding dengan tempoh sebelum atau selepasnya. Segala sumber seperti sumber alam, sumber manusia, sumber ekonomi, modal dan teknologi telah dijana sepenuhnya untuk mencapai tahap pembangunan sosioekonomi yang paling tinggi seterusnya mampu menampung aras penduduk di dalam sesebuah negara. Contoh: Negara Jepun dan Sweden.

Faktor-faktor
1. Kejayaan program kependudukan. Program-program kependudukan seperti perancangan keluarga menyebabkan pertambahan bilangan penduduk sejajar dengan jumlah sumber yang ada.
2. Kemajuan sains dan teknologi menyebabkan sumber dapat dimanfaatkan dan dimajukan supaya dapat menampung bilangan penduduk yang ada. Misalnya teknologi dalam bidang pertanian dapat menghasilkan bekalan makanan yang mencukupi.

Kesan
1. Taraf hidup penduduk yang tinggi ekoran perkembangan pesat ekonomi. Kegiatan ekonomi seperti perindustrian, perkhidmatan dan lain-lain menyediakan pekerjaan yang menawarkan gaji yang lumayan, meningkatkan pendapatan per kapita dan meningkatkan taraf sosial penduduk.
2. Tiada pengangguran. Kemajuan ekonomi menyebabkan banyak peluang pekerjaan kepada penduduk menyebabkan tiada pengangguran berlaku.
3. Pembangunan yang rasional. Semua program pembangunan dilaksanakan dengan berkesan dan dapat dinikmati oleh semua penduduk.
4. Penggunaan sumber alam yang wajar. Sumber alam dimaju dan dimanfaatkan memenuhi keperluan penduduk dan pada masa yang sama terdapat usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan sumber supaya sumber tidak habis.
5. Struktur demografi yang seimbang. Misalnya pertumbuhan penduduk kekal pada paras pergantian semula populasi.

No comments: