Monday, December 15, 2008

Nota 27: Migrasi Antarabangsa

1. Perpindahan antarabangsa merujuk kepada sebarang pergerakan penduduk menyeberangi sempadan negara-negara masing-masing, sama ada sementara atau kekal. Perpindahan kekal melibatkan penghijrah yang berpindah kerana ingin menetap di kawasan baru.

2. Arah, Isipadu dan Komposisi Aliran

i) Sejarah perpindahan penduduk bukanlah suatu yang baru. Apabila Zaman Glasier berakhir kira-kira 15 000 tahun dahulu manusia mula bergerak dari kawasan di garisan lintang rendah menuju ke garisan lintang tinggi untuk mencari kawasan berburu, bercucuk tanam atau perlindungan.

ii) Pada zaman yang lebih moden, perpindahan penduduk melibatkan askar, hamba abdi, peniaga dan pentadbir selain petani. Terdapat juga pergerakan penduduk kerana penaklukan dan perluasan kuasa seperti empayar Rom, Monggol dan sebagainya.

iii) Sejak lima kurun kebelakangan ini, wujud aliran perpindahan yang amat ketara. Aliran perpindahan ini berlaku dari satu benua ke benua yang lain dalam jumlah yang amat ramai terutamanya dari benua Eropah, Asia dan Afrika.

iv) Kejayaan orang Barat menemui jalan laut menuju ke kawasan dunia baru di Afrika, Asia dan Amerika, berjuta-juta penduduk Eropah meninggalkan benua tersebut untuk bermastautin di kawasan baru.

v) Terdapat beberapa aliran perpindahan penduduk yang utama pada masa itu, antaranya termasuk: dari Eropah ke Amerika Utara, dari Eropah ke Afrika, Asia, Australia dan New Zealand, dari Eropah Latin ke Amerika Latin, dari Afrika ke Eropah, Amerika Utara dan Caribbean, dari India dan China ke Asia Tenggara dan Afrika Timur, dan aliran-aliran yang berlaku pada skala yang kecil.

vi) Pada dasarnya aliran perpindahan secara besar-besaran seperti ini tidak lagi berlaku sekarang kerana adanya sekatan oleh negara penerima tetapi kesannya amat dirasai sehingga hari ini.

vii) Pelarian penduduk akibat peperangan seperti Anggola, Vietnam, Afghanistan dan Iraq, walaupun boleh dianggap sebagai sebahagian daripada perpindahan antarabangsa, tetapi skala aliran tersebut tidak dapat disamakan dengan aliran yang berlaku sebelum Perang Dunia Kedua.

viii) Akhir-akhir ini berlaku perpindahan tenaga buruh dari sebuah negara ke sebuah negara lain sama ada secara sah atau haram. Dianggarkan seramai dua juta penghijrah bergerak menuju negara-negara maju setiap tahun.

ix) Kehadiran mereka adalah untuk bekerja dalam pelbagai sektor ekonomi. Pada 2004, dianggarkan terdapat lebih 2.67 juta buruh asing bekerja di Malaysia, 1.2 juta daripadanya adalah pendatang yang tidak sah (haram) kerana mereka tidak memiliki dokumen perjalanan rasmi. Selain itu, terdapat juga pelarian dari Filipina, Acheh, Myanmar, Timur Tengah dan Nepal yang mendapat suaka politik oleh kerajaan Malaysia.

x) While international migration occurs throughout the world, there are several major migration patterns which have emerged over the last half-century and are as follows:

a) Latin America and Asia to the United States - this migration trend has been especially strong since the end of World War Two. This migration trend has contributed to the population growth of many western states.

b) Eastern Europe to Western Europe - this migration trend has been especially strong since the collapse of the communist governments in Eastern Europe
c) Asia and Africa to Western Africa - the trend in migration for Asia and Africa is for migrants to travel to those countries that were once former colonizing powers. For example, people who migrate from Africa to France tend to come from countries such as Algeria, Morocco, or Mali - all former French colonies. Another strong migration flow is the large influx of Turks into Germany.
d) Asia to Australia - this trend has only recently emerged since Australia changed its immigration policy in the 1970's.
e) Asia to the Middle East - people from Taiwan, Thailand, Malaysia, and the Philippines, for example, are migrating to the Middle East because of the economic opportunities that have resulted from the oil industry in the region.

No comments: