Saturday, December 20, 2008

Nota 33: Sumber alam

1. Sumber alam bererti sumber semula jadi (sumber asli). Sumber semula jadi terdiri daripada semua bahan asli yang berada dalam alam sekitar fizikal yang berguna dan bermanfaat serta dapat memenuhi keperluan atau kehendak manusia yang hidup di dalamnya.

2. Sumber alam terbahagi kepada dua, iaitu:

a). Sumber yang tidak boleh diperbaharui (Non-renewable resource) iaitu sumber-sumber yang akan pupus apabila diguna secara berterusan dan tidak boleh diganti semula dalam keadaan asalnya. Terbahagi kepada dua iaitu sumber yang tidak boleh dikitar misalnya sumber bahan api fosil: petroleum, gas asli, dan arang batu dan sumber yang boleh dikitar semula seperti: emas, besi, timah, perak, tembaga dan lain-lain.

b). Sumber boleh diperbaharui. Mempunyai dua makna iaitu pertama, sumber tersebut berterusan dan tidak pupus walaupun diguna berulang kali. Misalnya sumber tenaga solar, sumber air (hidro), sumber udara, angin, ombak dan sebagainya. Kedua, sumber tersebut boleh diganti semula setelah digunakan seperti sumber hutan, sumber tenaga biomass dan lain-lain.

No comments: