Saturday, December 20, 2008

Nota 32: Alam Sekitar Fizikal sebagai Sumber.

1. Manusia mempunyai keperluan tersendiri yang dapat dibahagikan kepada hierarki keperluan hidup. Manusia memerlukan udara, air, makanan dan tempat tinggal. Selain itu manusia juga memerlukan keselamatan dan keselesaan.

2. Dalam konteks untuk memenuhi keperluan hidup inilah manusia menganggap alam sekitar itu sumber yang membekalkan keperluan hidup mereka dan bertindak menggunakannya dengan mengambil kira etika pemuliharaan.

3.Alam sekitar menempatkan berbagai jenis sumber yang berguna kepada manusia, dalam bermacam bentuk dan rupa:

a). Biosfera bagi sumber yang terdiri daripada jenis flora seperti tumbuh-tumbuhan khususnya yang menghasilkan bahan makanan, kayu balak, rumput, kelapa sawit, getah dan sebagainya, dan jenis fauna seperti haiwan ternakan, ikan, burung dan sebagainya.

b). Litosfera merupakan lapisan bumi yang di dalamnya mengandungi pelbagai jenis sumber mineral logam dan tenaga selain sumber tanah yang sesuai untuk kegunaan pertanian.

c). Hidrosfera yang membentuk sumber air permukaan (air bersih), air bawah tanah dan marin yang mengandung pelbagai sumber lain seperti ikan dan rumput laut.

d). Atmosfera pula adalah bahagian yang mengandungi udara bersih khususnya oksigen yang amat penting kepada kehidupan manusia dan angin yang boleh menjana tenaga gantian.

No comments: