Wednesday, December 24, 2008

Nota 39: Kesan aktiviti penduduk ke atas sumber semula jadi

1. Suatu perkara yang jelas ialah tahap penggunaan alam sekitar fizikal dalam proses pembangunan akan menentukan sama ada banyak atau sedikitnya perubahan yang dialami alam sekitar fizikal.

2. Perubahan pada satu bahagian akan diikuti oleh perubahan pada bahagian lain, umpamanya pertambahan penduduk akan menyebabkan pertambahan keperluan tempat tinggal, makanan dan sebagainya.

3. Manusia menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi dan sosial kerana inginkan pembangunan. Sudah pasti kegiatan ini memerlukan sumber alam dieksploitasi.

4. Eksploitasi sumber yang berterusan menerusi aktiviti pertanian, perindustrian, perlombongan dan pelbagai kegiatan lain tanpa diiringi dengan kawalan pemeliharaan dan pemuliharaan pastinya akan merosakkan keseimbangan ekosistem dan seterusnya menimbulkan pelbagai kesan negatif, seperti;

a). Kemerosotan kualiti sumber. Pembangunan tanah secara besar-besaran sama ada untuk pertanian, petempatan, pembandaran, perindustrian dan lain-lain yang melibatkan aktiviti pembalakan dan penyahhutanan. Ini menyebabkan sumber air seperti sungai dan tasik tercemar.

b). Kemusnahan sumber. Kegiatan pembalakan, pertanian dan penternakan menyebabkan keluasan hutan semakin berkurangan.

c). Kekurangan bekalan sumber. Pembangunan perindustrian, sektor pengangkutan dan pembandaran menyebabkan bekalan sumber bahan api fosil semakin berkurangan akibat eksploitasi berlebihan.
d). kepupusan sumber. Aktiviti-aktiviti pembangunan menyebabkan berlakunya kepupusan sumber semula jadi terutama sumber yang tidak boleh diperbaharui seperti sumber mineral dan bahan api fosil. Sesetengah spesies flora dan fauna juga pupus kerana pembangunan tanah untuk petempatan, pembandaran, perindustrian dan lain-lain.

4. Sungguhpun demikian, jika aktiviti penduduk tersebut diiringi dengan pertimbangan keseimbangan alam sekitar dan pembangunan berterusan, maka kesan positif akan berlaku, seperti;

a). Pemeliharaan. Usaha-usaha menjaga dan mengawasi sumber bagi mengekalkan keadaan semula jadi sumber-sumber alam tersebut daripada diteroka, dieksploitasi atau dimusnahkan oleh manusia. Usaha penjagaan ini dilaksanakan melalui langkah perundangan. Misalnya melalui Akta Perhutanan Negara, Akta Tanah dan Galian dan juga Akta Perikanan.

b). Pemuliharaan. Usaha-usaha membaik pulih dan menggantikan sumber-sumber alam yang telah diteroka dan dieksploitasi. Usaha ini dilakukan melalui langkah bukan perundangan seperti amalan pengurusan yang strategi dan juga kempen kesedaran serta pendidikan alam sekitar. Sebagai contoh dalam pemuliharaan sumber hutan. Ia boleh dilakukan melalui penanaman semula hutan yang telah ditebang, program silvikultur dan juga kempen cintailah hutan kita.

No comments: