Friday, July 24, 2009

Tema 3: TRANSFORMASI DESA DAN PEMBANDARAN

Peranan bandar dalam pembangunan sesebuah negara.

(i). Tempat pemasaran. Bandar terutama bandar-bandar kecil berperanan untuk menjadi tempat memasarkan produk pertanian desa kerana bandar mudah didatangi dari mana-mana tempat di seluruh kawasan pengaruhnya. Pelbagai kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan untuk tujuan pemasaran seperti pemasaran bergerak dan pasar mingguan. Selain itu, institusi untuk pengumpulan, penyimpanan, pertukaran dan pengagihan bahan keluaran pertanian juga disediakan. Misalnya bandar kecil menjadi pusat pengumpul dan memproses bahan keluaran pertanian untuk dieksport ke tempat lain, mengeluarkan barangan melalui perkilangan dan mengumpul serta memproses hasil lain seperti hasil hutan, hasil laut dan perlombongan.
(ii). Bandar juga menyediakan kemudahan perkhidmatan untuk kepentingan penduduk sekitarnya seperti institusi kewangan, pendidikan, pentadbiran, rawatan perubatan moden, khidmat bantuan nasihat, guaman, pos, mengagih barangan makanan, pakaian dan barangan lain. Penyediaan perkhidmatan tersebut dapat meninggikan kualiti kehidupan penduduk.
(iii). Bandar menyediakan suasana bagi perubahan. Masyarakat yang telah diperbandarkan lebih mudah menerima perubahan ke arah kemajuan. Di bandar, halangan institusi sosial tidak terpengaruh dalam menyekat masyarakat daripada mengalami perubahan. Oleh itu, pemodenan lebih mudah berlaku.
(iv). Pembauran inovasi – penyebaran secara mengempar benih pembaharuan seperti idea baru, teknik moden, peralatan, maklumat, pengetahuan, kaedah mengurus dan barangan pengguna moden yang datang dari petempatan/bandar hierarki atasannya. Bandar adalah pusat penyebaran idea pembangunan, penularan inovasi dan penyampaian teknologi dan maklumat berguna bagi perubahan masyarakat. Wujudnya peluang pembelajaran, peluang berinteraksi yang luas, konteks dan pendedahan kepada berbagai-bagai kemudahan mempercepatkan proses pemodenan serta pembangunan. Institusi sosial dan ekonomi di bandar dapat melicinkan lagi proses perubahan tersebut.
(v). Dengan meningkatkan tahap pembandaran, proses penularan pembangunan dapat berlaku dengan lebih cepat. Pembandaran boleh berlaku melalui pembesaran saiz bandar, perpindahan penduduk, penjalinan bandar dengan sistem pengangkutan yang cekap, peluasan rangkaian komunikasi dan sebagainya. Di sesetengah negara peningkatan tahap primasi bandar utama boleh membantu meningkatkan keluaran dalam negara kasar (KDNK) melalui aglomerasi ekonomi. Pengangkutan yang cekap merendahkan kos pengeluaran dan meningkatkan daya pengeluaran.
(vi). Pemodenan melalui pendidikan menggalakan perubahan sosial dan mental. Bandar arena dan tempat bermulanya proses perubahan. Peluang-peluang memajukan ekonomi yang lebih luas boleh mendorong penduduk bandar membangun dengan pesat. Pembandaran dapat melahirkan golongan kelas menengah – kumpulan penduduk yang mempunyai pendapatan yang agak tinggi dan stabil, moden, terbuka dan berpendidikan tinggi dengan amalan budaya/cara hidup yang berbeza dengan kumpulan penduduk miskin/luar bandar. Golongan ini yang melahirkan pekerja profesional, pemimpin dan korporat – atau kumpulan pekerja yang lebih mudah menerima perubahan. Melalui pembandaran juga muncul pemimpin politik dan pemimpin masyarakat yang berfikiran luas dan berupaya mencabar kepimpinan negara supaya melakukan perubahan ke arah pembaikan. Mereka juga cenderung untuk bertindak melakukan perubahan dalam masyarakat. Para pentadbir, pengusaha, peniaga dan pemimpin masyarakat ini mempunyai berbagai-bagai idea yang boleh membantu pembangunan negara.
(vii). Bandar turut menyediakan peluang pekerjaan bukan pertanian seperti perindustrian dan perkhidmatan kepada penduduk sekitarnya. Melalui pembandaran, bandar metropolitan juga menyediakan keadaan yang paling sesuai bagi perkembangan ekonomi moden. Industri pembuatan dapat berkembang di bandar kerana terdapat kemudahan asas, tenaga mahir, pasaran dan sebagainya. Begitu juga, kegiatan perniagaan firma moden, institusi kewangan, koperasi, perdagangan antarabangsa dan sebagainya hanya wujud di bandar besar. Melalui aglomerasi ekonomi, peningkatan daya pengeluaran dapat dilakukan dan keadaan ini hanya boleh wujud di bandar metropolitan.

No comments: